FN:s initiativ Sustainable Procurement Health Sector (SPHS) har publicerat sin årsredovisning. Läs gärna avsnittet SPHS Voices (s.27 och framåt) där vi tillsammans med Brittish Medical Association och Healthcare Without Harm ger vår syn på hållbar utveckling, upphandling och hälsa.

SPHS

SPHS bildades i maj 2012 genom ett samarbete mellan UNDP Europa och Centralasien, UNDP:s avdelning för upphandlingsstöd samt UNDP:s Nordiska representationsavdelning. Från och med januari 2015 har UNDP:s regionala hub i Istanbul, Turkiet, stått som värd för sekretariatet. Idag består SPHS av 10 medlemmar: UNDP, UNEP, UNFPA, UNHCR, UNICEF, UNOPS, WHO, GAVI, the Global Fund och UNITAID. Sekretariatets primära syfte är att underlätta och samordna införandet av hållbarhetskrav vid upphandling av läkemedel samt hälso- sjukvårdsprodukter. Med en sammanlagd upphandlingsvolym på cirka fem miljarder USD per år strävar SPHS efter att vara en drivkraft för förändring mot grönare hälso- och sjukvårdssystem.

Pauline Göthberg
Skrivet av: Pauline Göthberg
Om författaren
Pauline Göthberg arbetar som nationell samordnare för landstingens och regionernas gemensamma initiativ för hållbar upphandling. Pauline disputerade vid KTH i juni 2011 på en avhandling om hållbart företagande (CSR) och har tidigare skrivit flera läroböcker om hållbar utveckling och socialt ansvarstagande.

bloggen logo

Bloggarkiv