SKL Kommentus höll tillsammans med Landstingens nationella samordning av hållbar upphandling ett halvdagsseminarium på temat ” Hållbar leverantör 2.0 – så klarar du kraven på social hållbarhet som kommuner och landsting ställer” i Karlstad den 17 oktober.
Ett syfte med seminariet var att förklara för leverantörer de sociala krav som landstingen, SKL Kommentus Inköpscentral samt många andra offentligt upphandlande myndigheter ställer i sina upphandlingar. Pauline Göthberg, nationell samordnare hos Sveriges landsting och regioner och Peter Nohrstedt, hållbarhetschef SKL Kommentus, förklarade bakgrund och syfte med de gemensamt framtagna kontraktsvillkoren om social hållbarhet. Erika Ekman, revisor i Trossa AB, förklarade hur en revision går till och vilken dokumentation och verifiering som leverantören måste kunna prestera.
I publiken fanns bl.a. leverantörer inom läkemedel, medicin teknik, arbetskläder, kemisk-tekniska produkter och IT-produkter.
Nästa tillfälle ges i Växjö den 21 november.