Leverantörens rapporteringsskyldighet
Här förklarar vi vad leverantörer måste göra om de har skälig anledning att anta att det förekommer eller har förekommit en allvarlig avvikelse i den egna verksamheten eller i leveranskedjan.
Efter inledningen hittar ni avsnitten om:
Inledning
Ni är skyldiga att rapportera allvarliga avvikelser i er egen verksamhet och i leveranskedjorna, om ni har skälig anledning att anta att en sådan förekommer eller har förekommit. Tvångsarbete, barnarbete, arbetsförhållanden som medför fara för liv, allvarlig miljöskada, storskalig korruption och attacker på miljö- och människorättsförsvarare är allvarliga avvikelser.
Utdrag ur kontraktsvillkoret
Om leverantören har skälig anledning att anta att det förekommer eller har förekommit en allvarlig avvikelse i den egna verksamheten eller i leveranskedjorna ska leverantören inom [två (2)] veckor rapportera de faktiska omständigheterna samt de genomförda och planerade åtgärderna i enlighet med punkt 2.1.1-2.1.7 till [den upphandlande organisationen].
Allvarliga avvikelser avser tvångsarbete, barnarbete, arbetsförhållanden som medför fara för liv, allvarlig miljöskada, storskalig korruption och attacker på miljö- och människorättsförsvarare. De allvarliga avvikelserna definieras i bilaga 1: Uppförandekod för leverantörer.
Hur definieras allvarliga avvikelser?
De allvarliga avvikelserna definieras i bilaga 1: Uppförandekod för leverantörer.
Utdrag ur uppförandekoden
Allvarliga avvikelser
Tvångsarbete, barnarbete, arbetsförhållanden som medför fara för liv, allvarlig miljöskada, storskalig korruption och attacker på miljö- och människorättsförsvarare är allvarliga avvikelser.
Allvarlig miljöskada definieras som skada som orsakas av förorenande verksamhet som har en allvarlig negativ påverkan på människor, vattenområden eller grundvatten, arter och livsmiljöer.
Storskalig korruption definieras som inblandning i mutbrott, förskingring, handel med inflytande, missbruk av tjänsteställning, olagligt berikande, tvätt av vinning av brott, häleri eller hindrande av rättvisan:
a) som en del av ett upplägg som involverar en offentlig tjänsteman på hög nivå, och
b) som leder till eller är avsett att leda till:
-
en grov undandräkt av offentliga medel eller resurser, eller
-
allvarliga eller systematiska kränkningar av de mänskliga rättigheterna för en betydande del av befolkningen eller en sårbar grupp.
Då tvångsarbete och barnarbete beskrivs i punkt 2.2 och punkt 2.3 i bilaga 1: Uppförandekod för leverantörer definieras de inte ytterligare i avsnittet om allvarliga avvikelser.
Utdrag ur uppförandekoden
2.2 Anställningen är fritt vald
a) Det finns inget tvångsarbete, träldom eller ofrivilligt fängelsearbete.
b) Arbetstagare är inte skyldiga att lämna ”depositioner" eller sina identitetshandlingar hos sin arbetsgivare och är fria att lämna sin arbetsgivare efter rimlig uppsägningstid.
Utdrag ur uppförandekoden
2.3 Barnarbete får inte användas
a) Det får inte förekomma någon nyrekrytering av barnarbete. Barnarbete är varje form av aktivitet eller arbete som är skadligt för den intellektuella, fysiska, sociala och moraliska utvecklingen hos personer under 18 år och som undergräver deras utbildning, hindrar dem från att gå i skolan, tvingar dem att överge skolgången för tidigt eller kräver att de arbetar och studerar samtidigt.
b) Arbetsgivaren utvecklar eller deltar i och bidrar till policyer och program som föreskriver transition av varje barn som befinns utföra barnarbete, för att göra det möjligt för honom eller henne att delta i och förbli i utbildning tills han eller hon inte längre är ett barn.
c) En arbetstagare under 18 år kan dock ha rätt att arbeta om han eller hon uppfyller ålderskraven för den aktuella typen av arbete:
-
För allmänt arbete är minimiåldern 15 år.
-
För icke-farligt arbete får minimiåldern tillfälligt fastställas till 14 år i länder där skolavslutningsåldern är lägre än 15 år.
d) Personer under 18 år får inte vara anställda nattetid eller under farliga förhållanden.
-
Så gör du en riskanalysSteg 1: Kartlägg leveranskedjan Det första steget är att kartlägga leveranskedjan för att förstå dess struktur. Detta innebär att identifiera i vilka länder och om möjligt regioner arbetet utförs, särskilt om det sker i områden med höga risker. För vissa branscher, som livsmedel, textilier och IT, finns det mycket information, medan transparensen kan vara låg i andra branscher, som läkemedel. För att samla denna information kan ni fråga kategoriansvariga och leverantörer samt läsa revisionsrapporter eller marknadsanalyser. Det är också viktigt att förstå vilken typ av arbete som utförs och av vilka aktörer. Är det en bransch med låga löner och farliga arbetsprocesser? Består arbetskraften av migrantarbetare eller säsongsarbetare? Är leveranskedjan komplex och saknar transparens? Den här informationen är avgörande för att kunna bedöma både geografiska risker, branschrisker och produktrisker. Steg 2: Samla information från trovärdiga och oberoende källor Efter att ha kartlagt ursprung och leveranskedja är nästa steg att samla information om mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och affärsetik i de länder där arbetet utförs, både för sluttillverkning, komponenttillverkning och råvaror. För detta bör du använda trovärdiga och oberoende källor som internationella organisationer, myndigheter, frivilligorganisationer och globala fackförbund. Källor Steg 3: Identifiera och bedöm negativ påverkan Det sista steget är att identifiera och bedöma den negativa påverkan i leveranskedjan, baserat på den information som samlats i steg 1 och 2. Ofta identifieras flera risker och då behöver du prioritera dem utifrån sannolikhet och allvarlighet. Du bedömer allvarlighet utifrån den negativa påverkans vikt, omfattning och möjlighet att återställa (scale, scope and irremediability på engelska): Vikt avser tyngden av den negativa påverkan. Omfattning avser påverkans räckvidd, till exempel antalet individer som är eller kommer att påverkas eller omfattningen av miljöskador. Möjlighet att återställa innebär alla begränsningar i förmågan att återställa påverkade individer eller miljön till en situation som motsvarar situationen före den negativa påverkan. Allvarlighet är inte ett absolut begrepp – det står i relation till annan negativ påverkan identifierad i det enskilda fallet. Ofta drabbas särskilt sårbara grupper av den allvarligaste påverkan. Därför bör du särskilt uppmärksamma dessa grupper. Om en potentiell påverkan på mänskliga rättigheter dessutom har låg sannolikhet men hög allvarlighet, blir allvarligheten avgörande. Detta innebär att om en negativ påverkan kan leda till förlust av människoliv bör den prioriteras även om den är mindre sannolik.
Vad innebär skälig anledning att anta?
Skälig anledning att anta innebär att ni har hög anledning att misstänka att det föreligger en allvarlig avvikelse. Information om den allvarliga avvikelsen kan exempelvis framkomma vid revisioner, i rapporter från civilsamhället och forskningsinstitut eller i media.
Nedan följer några exempel som, om nuvarande kontraktsvillkor hade gällt, hade gett leverantörerna av de aktuella produkterna skälig anledning att anta att allvarliga avvikelser förelåg.
Tvångsarbete
Under 2018 rapporterade internationella medier och människorättsorganisationer om att migrantarbetare från bland annat Bangladesh och Nepal tvingades arbeta under slavliknande förhållanden i handskfabriker i Malaysia. Fabrikerna levererade medicinska handskar till bland annat Sverige.
Barnarbete
År 2007 uppmärksammade organisationen Swedwatch att det förekom barnarbete vid tillverkning av kirurgiska instrument i Pakistan. Bilder på barnarbetare fick stort genomslag i media, och Sveriges regioner kritiserades för att skattemedel gick till verksamheter som kränkte mänskliga rättigheter.
Arbetsförhållanden som medför fara för liv
År 2022 rapporterade organisationen Electronics Watch om ett gruvkooperativ i Bolivia där avsaknaden av vatten vid borrningar och otillräcklig ventilationen ökar risken för lungsjukdomen silikos. Bristande befästningar gör att huvudskador är vanliga. Arbetarna utsätts för farliga material, gaser och damm vid sprängningar. Kooperativet säljer sitt tenn till ett smältverk som finns i leveranskedjorna för de flesta IT-varumärken som säljs i Sverige.
Vad omfattar leverantörens rapporteringsskyldighet?
Ni ska rapportera de faktiska omständigheterna samt de genomförda och planerade åtgärderna i enlighet med punkt 2.1.1–2.1.7 i kontraktsvillkoret, det vill säga processkraven.
Detta innebär att ni ska:
-
Undersöka vad som är en potentiell eller faktisk omständighet. I detta ingår att uppmärksamma särskilt sårbara grupper och om möjligt samråda på ett meningsfullt sätt med berörda rättighetshavare.
-
Upphöra med aktiviteter som orsakar eller bidrar till den allvarliga avvikelsen, om den sker i den egna verksamheten eller om ni bidrar till den i leveranskedjorna.
-
Upprätta och följa upp åtgärdsplaner för att förhindra och begränsa den allvarliga avvikelsen, om möjligt i meningsfulla samråd med berörda rättighetshavare eller deras representanter.
-
Främja inköpsmetoder som inte försvårar för underleverantören att efterleva åtagandena, om den allvarliga avvikelsen förekommer i leveranskedjorna.
-
Möjliggöra för berörda rättighetshavare, deras representanter och miljö- och människorättsförsvarare att framföra klagomål relaterat till den allvarliga avvikelsen.
-
Upprätta och genomföra gottgörelseplaner, om ni har orsakat eller bidragit till den allvarliga avvikelsen. Om ni endast är kopplade till den allvarliga avvikelsen bör ni ta fram en plan för hur ni ska använda ert inflytande för att få den part som har orsakat eller bidragit till den allvarliga avvikelsen att gottgöra densamma.