top of page

Processkrav 7 - Tillhandahålla gottgörelse

Här förklarar vi vad som avses med att tillhandahålla gottgörelse. Vi beskriver begreppet, när ni är skyldiga att gottgöra samt behovet av att samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare och utvärdera om de är tillfredsställda med processen och resultatet.

Utdrag ur kontraktsvillkoret

Leverantören ska, om leverantören har orsakat eller bidragit till faktisk negativ påverkan, tillhandahålla gottgörelse genom att

a) i den mån det går återställa drabbade rättighetshavare till den situation de skulle befinna sig i om den negativa påverkan inte hade inträffat och möjliggöra en gottgörelse som står i proportion till betydelsen och omfattningen av den negativa påverkan,  

b) samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare eller deras företrädare om lämplig gottgörelse samt  

c) utvärdera om drabbade rättighetshavare är tillfredsställda med processen och resultatet.

Även med de bästa policyerna och processerna kan ni orsaka eller bidra till negativ påverkan som ni inte har förutsett eller kunnat förhindra. Om ni identifierar en sådan situation ska ni aktivt, på egen hand eller i samarbete med andra aktörer, arbeta för gottgörelse.

Definition gottgörelse

​Gottgörelse avser både processerna för att tillhandahålla gottgörelse och de materiella resultat som kan motverka, eller kompensera, den negativa påverkan. Dessa resultat kan ta sig en rad olika former, såsom ursäkter, restitution, rehabilitering, ekonomisk eller icke-finansiell kompensation och straffsanktioner (straffrättsliga eller administrativa, såsom böter), såväl som förhindrande av skada genom t.ex. förelägganden eller garantier om att det inte ska upprepas. 

Om ni inte har orsakat eller bidragit till negativ påverkan utan är kopplad till påverkan, finns det inga förväntningar på er att gottgöra. Ni bör dock använda ert inflytande för att påverka den part som orsakar eller bidrar till skadan att gottgöra den.

Processkrav 7
  • Så gör du en riskanalys
    Steg 1: Kartlägg leveranskedjan Det första steget är att kartlägga leveranskedjan för att förstå dess struktur. Detta innebär att identifiera i vilka länder och om möjligt regioner arbetet utförs, särskilt om det sker i områden med höga risker. För vissa branscher, som livsmedel, textilier och IT, finns det mycket information, medan transparensen kan vara låg i andra branscher, som läkemedel. För att samla denna information kan ni fråga kategoriansvariga och leverantörer samt läsa revisionsrapporter eller marknadsanalyser. Det är också viktigt att förstå vilken typ av arbete som utförs och av vilka aktörer. Är det en bransch med låga löner och farliga arbetsprocesser? Består arbetskraften av migrantarbetare eller säsongsarbetare? Är leveranskedjan komplex och saknar transparens? Den här informationen är avgörande för att kunna bedöma både geografiska risker, branschrisker och produktrisker. Steg 2: Samla information från trovärdiga och oberoende källor Efter att ha kartlagt ursprung och leveranskedja är nästa steg att samla information om mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och affärsetik i de länder där arbetet utförs, både för sluttillverkning, komponenttillverkning och råvaror. För detta bör du använda trovärdiga och oberoende källor som internationella organisationer, myndigheter, frivilligorganisationer och globala fackförbund. Källor Steg 3: Identifiera och bedöm negativ påverkan Det sista steget är att identifiera och bedöma den negativa påverkan i leveranskedjan, baserat på den information som samlats i steg 1 och 2. Ofta identifieras flera risker och då behöver du prioritera dem utifrån sannolikhet och allvarlighet. Du bedömer allvarlighet utifrån den negativa påverkans vikt, omfattning och möjlighet att återställa (scale, scope and irremediability på engelska): Vikt avser tyngden av den negativa påverkan. Omfattning avser påverkans räckvidd, till exempel antalet individer som är eller kommer att påverkas eller omfattningen av miljöskador. Möjlighet att återställa innebär alla begränsningar i förmågan att återställa påverkade individer eller miljön till en situation som motsvarar situationen före den negativa påverkan. Allvarlighet är inte ett absolut begrepp – det står i relation till annan negativ påverkan identifierad i det enskilda fallet. Ofta drabbas särskilt sårbara grupper av den allvarligaste påverkan. Därför bör du särskilt uppmärksamma dessa grupper. Om en potentiell påverkan på mänskliga rättigheter dessutom har låg sannolikhet men hög allvarlighet, blir allvarligheten avgörande. Detta innebär att om en negativ påverkan kan leda till förlust av människoliv bör den prioriteras även om den är mindre sannolik.

a) Återställa drabbade rättighetshavare

Ni ska i den mån det går återställa drabbade rättighetshavare till den situation de skulle befinna sig i om den negativa påverkan inte hade inträffat och möjliggöra en gottgörelse som står i proportion till betydelsen och omfattningen av den negativa påverkan.

 

Att återställa drabbade rättighetshavare till den situation de skulle befinna sig i om den negativa påverkan inte hade inträffat är detsamma som att "gottgöra" den negativa påverkan.

"I den mån det går" tar i beaktande det faktum att rättighetshavare kan dö eller förlora lemmar på grund av företags handlingar eller underlåtenheter, omständigheter som inte går att återställa.

 

Proportionaliteten (betydelsen och omfattningen) måste avgöras i det enskilda fallet. Bedömningen av vad som är proportionerligt kräver i allmänhet samråd med rättighetshavarna.

Förslag på verifikat

  • Processdokument som beskriver era gottgörelseprocesser och som antingen omfattar alla verksamhetsområden eller är uppdelade utifrån arbetstagare, rättighetshavare i och runt verksamheten samt rättighetshavare i leveranskedjor, inklusive en kartläggning av de myndighetsbaserade och icke-myndighetsbaserade förfaranden som är relevanta i varje enskilt fall.

  • Gottgörelseplaner, för stickprovsprodukter.

  • Mötesprotokoll där beslut om gottgörelse har antecknats, för stickprovsprodukter.

  • Avtal om gottgörelse, för stickprovsprodukter.

  • Sammanfattningar och utvärderingar av gottgörelse, för stickprovsprodukter.

b) Samråda med rättighetshavare

Ni ska samråda på ett meningsfullt sätt med drabbade rättighetshavare eller deras företrädare om lämplig gottgörelse. Gottgörelse kan ta sig olika uttryck och det är viktigt att förstå vad de drabbade skulle se som en effektiv gottgörelse, utöver er egen uppfattning.

 

Exempel på gottgörelse är ursäkter, restitution, rehabilitering, ekonomisk eller icke-finansiell kompensation och straffsanktioner (straffrättsliga eller administrativa, såsom böter), såväl som förhindrande av skada genom förelägganden eller garantier om att det inte ska upprepas.

Följande kan vara till hjälp för att bestämma lämpliga former för gottgörelse:

  • Befintliga standarder: I vissa fall finns det nationella och internationella standarder eller lagar om vad som utgör lämpliga former för gottgörelse.

  • Prejudikat: där det saknas nationella och internationella standarder, kan ni försöka ligga i linje med vad som har tillhandahållits i liknande fall.

  • Intressentpreferenser: de drabbade parternas perspektiv på vad som är lämplig gottgörelse är viktigt för negativ påverkan på mänskliga rättigheter.

 

Ett område där det finns prejudikat är återbetalning av rekryteringsavgifter till migrantarbetare för att gottgöra skuldslaveri. Nedan följer två exempel på principer och vägledningar:

Impacts Principles and Guidelines for the Repayment of Migrant Worker Recruitment Fees and Related Costs

Electronic Watchs Guidance for Remediation and Prevention of Migrant Worker Recruitment Fees and Related Costs in Public Procurement

Som alltid ska samråd vara meningsfulla. Det innebär att de ska präglas av tvåvägskommunikation, god tro hos parterna, lyhördhet och vara pågående.

Samråda med rättighetshavare och hämta information

  • Så gör du en riskanalys
    Steg 1: Kartlägg leveranskedjan Det första steget är att kartlägga leveranskedjan för att förstå dess struktur. Detta innebär att identifiera i vilka länder och om möjligt regioner arbetet utförs, särskilt om det sker i områden med höga risker. För vissa branscher, som livsmedel, textilier och IT, finns det mycket information, medan transparensen kan vara låg i andra branscher, som läkemedel. För att samla denna information kan ni fråga kategoriansvariga och leverantörer samt läsa revisionsrapporter eller marknadsanalyser. Det är också viktigt att förstå vilken typ av arbete som utförs och av vilka aktörer. Är det en bransch med låga löner och farliga arbetsprocesser? Består arbetskraften av migrantarbetare eller säsongsarbetare? Är leveranskedjan komplex och saknar transparens? Den här informationen är avgörande för att kunna bedöma både geografiska risker, branschrisker och produktrisker. Steg 2: Samla information från trovärdiga och oberoende källor Efter att ha kartlagt ursprung och leveranskedja är nästa steg att samla information om mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och affärsetik i de länder där arbetet utförs, både för sluttillverkning, komponenttillverkning och råvaror. För detta bör du använda trovärdiga och oberoende källor som internationella organisationer, myndigheter, frivilligorganisationer och globala fackförbund. Källor Steg 3: Identifiera och bedöm negativ påverkan Det sista steget är att identifiera och bedöma den negativa påverkan i leveranskedjan, baserat på den information som samlats i steg 1 och 2. Ofta identifieras flera risker och då behöver du prioritera dem utifrån sannolikhet och allvarlighet. Du bedömer allvarlighet utifrån den negativa påverkans vikt, omfattning och möjlighet att återställa (scale, scope and irremediability på engelska): Vikt avser tyngden av den negativa påverkan. Omfattning avser påverkans räckvidd, till exempel antalet individer som är eller kommer att påverkas eller omfattningen av miljöskador. Möjlighet att återställa innebär alla begränsningar i förmågan att återställa påverkade individer eller miljön till en situation som motsvarar situationen före den negativa påverkan. Allvarlighet är inte ett absolut begrepp – det står i relation till annan negativ påverkan identifierad i det enskilda fallet. Ofta drabbas särskilt sårbara grupper av den allvarligaste påverkan. Därför bör du särskilt uppmärksamma dessa grupper. Om en potentiell påverkan på mänskliga rättigheter dessutom har låg sannolikhet men hög allvarlighet, blir allvarligheten avgörande. Detta innebär att om en negativ påverkan kan leda till förlust av människoliv bör den prioriteras även om den är mindre sannolik.

Förslag på verifikat

  • Processdokument som beskriver samråden med rättighetshavare i gottgörelseprocessen.

  • Mötesprotokoll från samråd med rättighetshavare, för stickprovsprodukter.

  • Dokumentation från medling eller avgöranden, för stickprovsprodukter.

c) Utvärdera tillfredsställelse

Ni ska utvärdera om drabbade rättighetshavare är tillfredsställda med processen och resultatet.

Syftet med utvärderingen är att säkerställa att den negativa påverkan har gottgjorts och att sammanställa lärdomar för framtida gottgörelseprocesser. Utvärderingen sänder också signalen till drabbade rättighetshavare att deras åsikter spelar roll, vilket kan främja dialogen med rättighetshavare samt förhindra att framtida skador förvärras och klagomål eskalerar.

 

Exempel på metoder är enkäter och intervjuer.

Förslag på verifikat

  • Processdokument som beskriver utvärderingen av rättighetshavarnas tillfredsställelse med processen och resultatet.

  • Sammanfattningar av eller rapporter från genomförda utvärderingar, för stickprovsprodukter. 

Mallar för processkrav 7

Gottgörelseplan  

Hållbar upphandlings logotyp

Blekinge – Dalarna – Gotland – Gävleborg – Halland - Jämtland Härjedalen – Jönköping - Kalmar – Kronoberg – Norrbotten – Skåne – 
Stockholm – Sörmland – Uppsala – Värmland – Västerbotten – Västernorrland – Västmanland - Västra Götaland - Örebro - Östergötland

bottom of page